Alla inlägg under april 2009

Av Susanne - 14 april 2009 15:23


Tänk att gå ner till tvättstugan för att hänga tvätt. Du tar undan sophinken för att din valp inte ska hitta något fynd ...

När du har hängt några plagg ser du din äldre hund komma in i tvättstugan i en farlig fart. Med de där ögonen som säger "Matte! Nu MÅSTE du komma".

När du tänker ta steget ut i hallen ser du en valp komma i en farlig fart med en liten kruka i munnen ... En träkruka som man tagit undan eftersom lilla fröken inte kunde låta den eller blomman vara i fred ute på trappen.

För varje galoppsprång i hallen, runt hörnet, varje trappsteg upp, hallen, förbi köket o äntligen ute LIGGER DET JORD! Hur i helsike kunde det vara SÅ MYCKET jord i en sån liten kruka?


Straffet för din valp blir att dammsugaren åker fram :-) Straffet för att du inte passade din valp är att du behöver dammsuga halva huset och kläderna ligger kvar i maskinen!

Av Susanne - 14 april 2009 07:39


Här sitter man i gryningen och har försökt logga in på datorn och jobbet i 40 minuter. Nu funkar den ena användaren men tror ni jag har adressen till inloggningssidan på jobbet då? Nääää naturligtvis INTE!


Måste jaga vidare :-(

Av Susanne - 13 april 2009 14:56


Nala, min supergedog, hittade cache #100 idag.

Ett grisöra blir det ikväll!

Av Susanne - 13 april 2009 08:47


Min Lotta fyller 45 idag! G R A T T I S  du gamla människa.

Du såg pigg ut igår men det har kanske tagit ut sin rätt idag? :-)


När Robban var i stadiet att börja retas och bråka (3 dar gammal med andra ord), nej men Carro var kanske 3 år och Robban 7 år då.

Robban kallade Lotta för "Lotta potta neger råtta" ... mmm himla trevligt. Carro kunde förstås inte prata rent så det blev "Lotta plotta Egen åtta". Vilket stackars L8 har fått heta sedan dess. Minst 15 år alltså.

Men det hade kunna vara värre - tror jag.


Mina hundar och jag har mysig förmiddag! Carro är i Göteborg. Hon åkte igår och ska vara där i 3 veckor. Kommer hem om två veckor för ett kort besök.

Bengan är på golfbanan - ska väl bara vara där i några timmar. Men i em ska han till Aspan så då kör nog Nala o BeNice och jag en sväng till moster Tette. "BeNice möter katter" är temat för dagen.


Måste ringa Robban - undra om de har varit i Kosta på hundspannsträff? Måste kolla!

Av Susanne - 12 april 2009 13:50


Nu ligger BeNice o sover men jag tyckte precis att sladden till datorn rörde sig oroväckande!


Nala och husse är ute och springer, om 40 minuter ska han köra Carro och Elin till Karlskrona. De ska ta tåget till Göteborg, Carro ska bo hos Elin och göra praktik där i 3 veckor. Nu ska jag inte sova på 3 veckor alltså :-/


Kl 17, eller iaf innan kl 18 ska jag vara på kalas i Listerby. Lotta fyller 45 imorgon och det ska firas idag. Måste komplettera min present innan dess bara. Så Bengan får se till att han kommer hem direkt efter sin Karlskrona tur.

Undra hur hans hälsporre ska må efter löpningen idag. Det är väl bara mina bekymmer om han gnäller om det va?

Av Susanne - 11 april 2009 12:45


är det idag. Frukost kl 10 här med svärmor och svärfar inkl Melodikrysset.


Igår var vi på cachingtur och stackars BeNice fick hänga med. Vi bar henne när hon inte orkade och gissa om hon sov gott på kvällen? Det gjorde vi andra också :-)


Första cachen var "utlopp2", Nättrabyåns mynning. Nala får börja söka minst 30 meter ifrån numera och hon vet precis vad "sök burken" betyder. Dessutom har hon en geocaching-bandana på sig. Det måste ju synas vad man gör!

Denna första cach sprang hon rakt på, slängde sig ner på mage, in med nosen i hålet och slet ut IKEAplastpåsen och slängde upp den i luften.

Jag tror hon tycker om att cacha :-)

Synd att jag inte filmade det för det var helt suveränt bra gjort tycker jag. *Stolt matte*


Den andra var L Å N G T   I F R Å N lika rolig.

I ett hål, i ett träd, en äcklig jävla SVART GUMMI RÅTTA! Fy fan, jag kunde inte ens ta ut den med vante på mej. VIDRIGT!

När jag loggade den på nätet så stod det i de andra loggarna att det verkligen var en kul "burk" o fler sådana o sånt. Nej tack! säger jag!


Nu ska jag ut till min lilla hund som leker på altanen.


Geocaching!



Av Susanne - 9 april 2009 08:05


När jag ser det här fotot så inbillar jag mig att jag har fångat något av T:na i valpmottot: Tid, Tålamod, Tilltro och Trygghet.


Eller är det bara matte som vill se det?



Av Susanne - 9 april 2009 07:46


Numera är det fyra T vad gäller att ha valp: Tid, Tålamod, Tilltro och Trygghet!


Hur kan det komma sig att jag inte tänkte på det själv? Trygghet naturligtvis. Men jag är inte "Internationell hundtränare" och då kan man inte räkna med mer. En helt vanlig jäkla hundägare bara :-)

Det låter nästan som om jag inte är nöjd med det va?


Det ÄR jag. Jag beundrar människor som orkar dela med sig av sina kunskaper till oförstående hundägare. Har man titeln "Internationell hundtränare" så förespråkar man dessutom mjuka metoder och träning med positiv betingning. Inte lätt att omvända hundägare som gärna väljer bestraffning före belöning.

Så dagens ros till alla er som vill missionera och omvända oss vanliga.


Själv hade jag lätt att hoppa över till den mjuka tron - köttbulleträning som det så ofta och vänligt omskrivs av brukare av hårda metoder - det passar mig MYCKET bättre att belöna än att bestraffa. Och kan jag få några hundkompisar extra pga köttbullar i fickan så är jag så NÖJD!


Igår träffade Nala och jag Teo och hans matte Bella. Meningen var att de skulle få springa lite i en fårhage i Brunnsparken. Under tiden vi var där så kom min kusin Mia och hennes sambo Kent. De hade Tage och Otto med sig. En rottis och en mops.

Fotot nedan är på de nästan jämnåriga Teo och Otto. Otto är mopsen som är 1 år, Teo är 9 månader!

Min Nala är med i bakgrunden. Man vet aldrig om man kan behöva medla!





Ovido - Quiz & Flashcards