Alla inlägg den 15 april 2009

Av Susanne - 15 april 2009 08:10


Sitter här o väntar på att min kollega ska bli färdig att importera lite panellister åt mig.

Passar på att läsa gårdagens kommentar från min vän Marie - den väldigt hundkloka människan!

Hon tyckte inte om att BeNice fick ett straff igår - jag tog fram och ANVÄNDE dammsugaren - efter BeNice upptåg med krukan.


Nu var det ju inte  så att jag slog henne med dammsugaren. Hundskrället var inte ens inne när jag dammsög men det är en annan sak. Men jag tycker det är intressant. Jag som har som stort mål att ha hund utan bestraffning och negativa förstärkare, och OM nu BeNice kopplade ihop upptåget med krukan och att dammsugaren kom fram så var det ju en bestraffning. BeNice är rädd för dammsugaren!

O visst är det massor av sådana saker som händer, medvetet eller omedvetet, att hunden kopplar ihop en sak med en negativ händelse.


Hundmöte tex ... Jag går med Nala bredvid mig, vi möter en hund som hon GÄRNA vill hälsa på, jag har bestämt mig för att vi ska passera utan hälsning, jag går ut i min halvbåge o likförbannat gör mötande hund utfall.

Negativ förstärkare!

O vi skulle ju bara träna "gå fint, passera, hälsa inte"


Jag höll i en såndär vattenflaska med skål som sitter ihop. Ja ni hundmänniskor vet vad jag menar tror jag. Jag hade den i handen när jag skulle släppa ut Nala ur bilen. Grinden tänkte slå igen när hon skulle hoppa ut, jag "räddar" grinden men flaskan far fram o slår till henne på nosen. Nej INTE HÅRT.

Hon vågade inte dricka ur den på flera veckor efter det. 

Men nu gör hon det igen som tur är.


Så det är nog en vansinnig tur att jag tänker på att ha hund och använda positiva förstärkare, med tanke på hur jag plågar dem omedvetet!


Usch vikken hemsk matte de har!

Ovido - Quiz & Flashcards