Alla inlägg den 21 april 2009

Av Susanne - 21 april 2009 10:29


Detta är ganska intressant faktiskt. http://www.expressen.se/husdjur/1.1254056/hundar-kan-kanna-empati


Man har kommit fram till att hundar, som härmar människans beteende när vi gäspar, kan känna empati. Eller det tyder på det enligt artikeln.


Jag har fått lära mig av tex Turid Rugaas att en hund gäspar - inte av trötthet- i en situation som hunden upplever lite spänd. Det är då en lugnande signal! Hunden säger "ta det lugnt, jag är lugn o trevlig".

Om jag tycker att en hund verkar tycka att jag är hotande så kan jag gäspa för att berätta att "jag är lugn, jag vill dig inget ont ..."

Och då är det empati om hunden ger samma signal eller?


Hundar har en massa olika lugnande signaler och gäspning är en av dem. Betty gäspade ofta när en situation var stressande för henne, hon släppte ut lite stress genom att gäspa o skaka lite på sig. Som ni vet så var Betty en jäkligt stressad hund så jag har ögonen öppna för stress hos mina hundar.


Och hos andra för den delen.


Ovido - Quiz & Flashcards