Alla inlägg den 12 februari 2009

Av Susanne - 12 februari 2009 20:38

Först; Jobb!


Sen; Idag förstod Nala det där med target training. Helt plötsligt klickade det till i huvudet på henne och hon förstod vad jag menade med min target stick.

-"Jasså, du menar att jag ska sätta nosen mot den varje gång och hur du än pekar. " såg det ut som hon tänkte :-) -"Varför sa du inte det med en gång?"


Långrunda med target training. Inga hundmöten eller annat kul ...


Nu ikväll har vi, Carro och jag, varit hos Anki och testat MaryKay-grejer. Bengan tog en runda med hundarna. Tilda, som är en liten tibbe (med ev något annat iblandat), passade först på att vägra gå när hon tyckte det räckte och sedan slet hon huvudet ur halsbandet. Där stod Bengan med en hund han knappt känner, lös, på en väl trafikerad gata ... Men hon stod kvar så han fick på henne kopplet. Det blev ingen lång runda precis . Stackars Bengan!

Av Susanne - 12 februari 2009 08:52


Min omplaceringshund är en väldigt väldigt försiktig liten dam. Hon behöver många "varsågod" för att våga göra något hon ber om lov för - allt från att ta en godisbit på golvet till att hoppa upp i husses säng.


Nu när jag har kommit in i min klicker-fas och vill att hon ska erbjuda beteende så vågar hon inte det. Jag la en musmatta på golvet som jag vill att hon ska sätta foten på. Efter det att det har hänt 2 ggr att hon satt tassen på det OAVSIKTLIGT, blivit klickad o fått belöning så VÅGAR hon inte göra det igen. Hon kan skriva en bok om "102 sätt att undvika sätta tassen på en musmatta". Hon tycker inte om krav, det verkar som om hon blir väldigt pressad så fort man ber henne om NYA saker ...


Har någon något förslag?

Ovido - Quiz & Flashcards