Alla inlägg den 9 februari 2009

Av Susanne - 9 februari 2009 19:00


Förmiddag: Jobb


Eftermiddag: En promenad i solen inkl Targettraining. Läxan i klickerskolan var att träna targettraining med hunden. Vi försökte lite med det när vi tränade Rallylydnad (som jag älskade men som Nala inte tyckte om. "To much pressure".)

Som target använder jag min hand dels för att jag inte har en targetstick (vilket jag kommer att inhandla för att kunna variera mig), dels för att det är svårt att glömma handen hemma - även för mig! :-)


Så vi hann med några olika pass på rundan. Vi kom så långt att hon följer min hand så att hon snurrar runt tex ... Eller upp på stenen och sitta där.

Idag ska jag försöka utöka min kreativa promenad. I vilket fall som helst så tycker jag att det bekräftar min teori om att det är positiv betingning man ska jobba med. Nala är ju en hund där man inte kan, eller för den delen, FÅR vara hård mot.

Betty, som var försökskanin på många sätt, var för svår att nå ibland för att bara jobba med positiv betingning men HON lärde MIG att negativ betingning var HELT meningslös. Vi testade allt för att få en grundlydnad på henne (nästan allt - inte elhalsband och stackel) men hårda ryck osv. När jag fick tag på en bok som heter "Stressade hundar" och insåg att det var "Bettys bok" så fick det mig att söka andra vägar i träningen. I samma veva träffade jag på Cina som är utbildad av Turid Rugaas och fick en bekräftelse på att jag var på rätt väg. Jag släppte helt tankarna på att träna med negativ betingning! Aldrig nånsin mer!


Jadå, man FÅR resultat med negativ betingning - absolut. Men jag väljer att träna med positiv betingning (förstärkning) för att det ligger mig närmre, jag vill att hunden ska ha respekt för mig. Respekt är faktiskt inte att vara rädd för någon som många tycks tro. De människor jag har respekt för är tex en fd chef och arbetskamrat. Jag respekterar henne för hennes kunskap, hur hon behandlar folk, hur hon kräver saker av sina medarbetare - men tror inte att man ska kunna innan man lärt sig så att säga. Hon tror inte att man gör fel för att det är kul. Hon behandlade oss väl  och krävde att vi skulle göra ett bra jobb. Henne har jag fortfarande RESPEKT för. Hon tränade oss med positiv förstärkning - belönade bra saker och ignorerade dåliga. Gjorde vi fel - dåliga saker - så hjälpte hon oss att lösa det utan hårda ord. Hon behövde aldrig höja rösten, vi förstod när hon sa till oss, bad oss, informerade oss ändå.


Oj det var mycket text bara för att jag lyckade skriva ett ord: Respekt!

Jo, hunden ska inte vara rädd för att göra "fel", men hunden ska välja att göra rätt för det är lönande.


Ja, det kanske tar längre tid att träna med positiv förstärkning men jag räknar med att hunden i många år framöver. Vad f-n gör det om jag behöver lägga mer tid på träningen då? Och tränar man med klicker så tar det nog inte längre tid för den delen. Det är svårt att mäta på Nala eftersom hon är så försiktig - men BeNice kommer ju om några veckor ... Då får vi se om mina teorier håller :-)


Köp en klicker, köp eller låna en bok om klickerträning, godis i fickan o KÖR.


Det är dödskul!



Ovido - Quiz & Flashcards