Alla inlägg den 18 mars 2009

Av Susanne - 18 mars 2009 19:30


Idag har jag varit på jobbet i Karlskrona och som vanligt blir det hunddiskussioner. En av mina kollegors pappa är officer och har varit militär hundtränare och hundförare. Han har naturligtvis berättat mängder av hundhistorier över middagsbordet.

Vi började prata om lydnad och jag sa lite försiktigt att jag tycker det är synd att den militära lydnadsträningen FORTFARANDE genomsyrar hundträningen så mycket. Jag tycker nämligen att en "vanlig" sällskapshund inte behöver samma lydnadsträning som en militärhund, polishund eller för den delen hundar som ska behöva tävla i lydnad.

Jag menar INTE att våra hundar inte ska behöva vara lydiga, tvärtom, men vi kan använda mycket mer positiv träning!

Det som är lite märkligt är att det i polis- och militärhundsträning har kommit in mycket postitiva metoder MEN vi vanliga hundägare tränar fortfarande med negativa förstärkare.

Förra året såg jag en polishund som var utbildad brandhund och han tränades med KLICKER. Jippe! Sånt värmer! ;-)


Varför byter då inte vi ut våra hårda metoder mot tex klickerträning. Snälla, snälla, snälla hundägare - börja med postivia träningsmetoder NU!

Det är så mycket roligare att träna när man inte rycker, trycker, sliter och drar.

Nu blir det väl liv men; Ibland undrar jag om den hårdhänt tränade hunden är nån slags "penisförlängare". Att hundföraren är en liten människa som vill vara "någon". För visst ser det märkvärdigt ut när hundägaren genom ett ryck, tryck, slit eller drag får sin hund att lyda? *ironi*

O visst är en hundägare med en hund som inte vågar göra något för risken att göra fel är tjusigt att se ... #NOT#


Jag är så glad att jag blev omvänd så jag kunde hjälpa Betty att stressa av och vara en vanlig hund - hemma åtminstone. Vi kunde gå långa rundor utan drag i kopplet, vi kunde träna ihop henne med andra hundar ... Tack gode hundträningsgud för att jag fick en uppenbarelse i rätt tid!


Ska du köpa valp eller har du precis fått hem en liten sockerunge? Läs boken; "Stora boken om att skaffa och leva med hund" skriven av Åsa Ahlbom och Anders Hallgren


Torsdag = Köpa en bädd till min lilla BeNice.

Ovido - Quiz & Flashcards